Aanpassingen rond regelgeving kilometerheffing goederenvervoer in 2018
Reglement rond kilometerheffing
Vrachtwagens met een MTM (Maximum Toegelaten Massa) van meer dan 3,5 ton moeten sinds 2016 in België een kilometerheffing betalen. Dit werd beslist door de commissie van Mobiliteit.
Vrachtwageneigenaars hebben sinds 2018 de keuze uit vier dienstverleners waarbij zij een OBU (On Board Unit) kunnen bestellen om de gereden kilometers op de betalende tolwegen in België te registreren.
>> meer informatie over het kilometer opvolgingssysteem van Traxgo
4 veranderingen rond kilometerheffing 2018
Sinds januari 2018 zijn er 4 aanpassingen rond kilometerheffing doorgevoerd.
- Meer betalende tolwegen
- Update tarieven
- Een variabel boetetarief
- Bijkomende categorieën van voertuigen
1. Meer betalende tolwegen
De Vlaamse regering heeft beslist om 157 km betalende tolwegen toe te voegen. Wallonië voegt 4km toe. In Brussel was er een tolheffing op alle wegen.
2. Update tarieven
Er wordt in Vlaanderen en Brussel een onderscheid gemaakt tussen Euro V en Euro VI voertuigen. Bij de tarieven voor een Euro V voertuig komt er 1 eurocent bij.
3. Een variabel boetetarief
De boetetarieven worden ingedeeld in 4 verschillende categorieën.
Start vanaf 100 euro en kan oplopen tot 1000 euro. De correcte boetetarieven kan u bekijken op de site van Viapass.
4. Bijkomende categorieën van voertuigen
Er valt een bijkomende categorie onder de kilometerheffing. BE-trekkers van categorie N1 (gelijk of minder dan 3,5 ton) met carrosseriecode BC die een oplegger trekken en waarvan het gecombineerde gewicht meer dan 3,5 ton is. Deze categorie dient dezelfde kilometerheffing te betalen als vrachtwagens. Het tarief per kilometer is afhankelijk van de gewichtsklasse, uitstootnorm en gebruikte weg.
Interesse in Track and Trace? Contacteer ons voor meer informatie